Tuesday, March 17, 2009

PEMBUANGAN BAYI







Pembuangan bayi…bile kite dgr ungkapan nie kite akn rase gerun n amat mrh ngn org yg bertanggungjwb thdp pembuangn bayi 2..kejadian ni begitu menular di tempat kite sdang kn kite adelah negare yg dididik dlm mnjge generasi yg akn dtg…bile aku dgr crite2 mcm nie aku rase sgt mrh dn geram…knape drg sgup wt sume 2? Ape slh bayi 2?blom smpat bayi 2 nk lihat dunia ni snang2 org nk buang die…kejamnye…bile aku ngok brite kt mne2 pon..ade je kes org buang bayi…aku sedih sgt..bnde ni sensitip…bygkn bdk yg kecik yg masih merah lg 2 bleh lak drg bunuh dn buang mcm2 je…bdk yg xtau ape2….xtau nape die diletakkn kt ats jln, kt smpah2, dlm lubang toilet…Ya Allah…selamatkn lah kaum ku Ya Allah…try la kowg surf kt internet psl pembuangn bayi…bermcm2 yg kite ngok….ade 1 kes ni yg aku dgr dr newspaper..mmbe aku cite mase 2 ade sebuah kete ni lalu then die nmpk de 1 bnde kne kerumun dek brung gagak…sangke2 engt bangkai binatang…then tuan pnye kete 2 rase x sedap hati die patah blik bile die ngok…Ya Allah seorang bayi yg dihurung oleh burung gagak dgn tali pusatnye lagi…kalau aku kt tmpt kejadian 2 aku rase aku x mmpu nk ngok…then..ni kes lain lak..mayat bayi dlm longkang...ade 1 pekerje jmpe mayat bayi nie…itupun dgn scare x sngaje n rase ragu2 org nie…then…bile pk balik sume nie mngejutkn…cbe bygkn bayi yg baru lahir ade nyawe lagi…leh mnangis lagi…leh kuarkn airmate…yg sempurne…comel…kite biarkn die sowg2 menangis kt tmpt2 yg bayi ni xtau…die dlm kesejukan…takde rase kepanasan air susu ibu yg lahirkn drg…x de rase kepanasan bdn ibu yg lahirkn drg…bygkn sume 2…kite sume leh rase sume kenikmatan 2 tapi nape bayi yg xberdose 2 xpat rase sume 2? Okla..klu da xtau nk tgung dose dn malu sgt..knape buat??? Dn kalu xnk sume 2 jadi knape buat?? Kalu xnk simpan bayi 2 skali pon bg la kt org yg nk jge bayi 2…masih ade org yg perlukn chaya dlm rmh tangge drg…masih ade yg berusahe utk meriahkn rumah tangge drg…pk la…pk rasional…mmg nafsu akn kuasai kite dn kite akn lpekn sume 2..tapi kuatkn diri kite dr sume 2…klu x leh jgk…nikah dn watla ngn care yg btl…sedih aku dgr sume nie…aku sbg perempuan nk seru…pandai2 la kowg jge diri…jgn biarkn diri kite kecundang….klu terlajak skali pon jgn lakukn dose wat kali ke 2…tlgla…bg la generasi yg akn dtg ni bnyawe..esk luse kite dh x de…dn drg jugkla yg mnggantikn kite…bg la kegembiraan pd drg..n cube ngok kecomelan drg...aku berdoa semoge roh2 bayi tersebut dlm keadaan tenang dn aman disisi Allah S.W.T …mereka akn rase gembire dn tenang…bile di dunia tiade kesenangn dn kenikmatan yg drg dpt..tapi di alam laen drg dpt lebih dr 2…kla…aku hrp bnde ni dpt diambil sbg iktibar…k…cau….

3 comments:

  1. kebanyakan sekarang anak yg dibuang ni sume anak luar nikah..dh pandai2 gatal nak wat pastu sng2 buang anak tu..ksian bayi yg x bersalah tu..JAHAT la!!geramnye ngn org yg buang bayi ni..dorg msti dapat balasan yg setimpal ngn ape yg dorg wat tu..KEJAM!!

    ReplyDelete
  2. xyah cite r..aku pon geram gk..hope drg sedar ar...jgn tau sedap jer..

    ReplyDelete
  3. gle la org skrg ni!!!dh sdp2 wt pastu nk buang baby tu..baby tu x slh ape2 pn..klu xnk pn sekrg2nye bg la org.rmai lg org nk baby tp x dpt pregnant..tp kesimpulannye, klu xnk baby jgn wt...klu dh x sbr sgt kwin je...

    ReplyDelete