Saturday, March 21, 2009

RAGAM SENIOR-JUNIOR



Budaye “senior-junior”…budaye ni merupakan amalan yg dibuat oleh pelajar2 sekolah kite…terutame di sekolah berasrama..Majlis Permuafakatan Persatuan IbuBapa dan Guru (PIBGN) telah cdgkn nk lupuskn budaye senior-junior nie…bg aku…cdgn ni bgus dn amat berkesan coz kite bleh elakkan kejadian samseng kalangan pelajar skolah kite…then…tiade permusuhan dn saling x puas hati dpt dielakkn…aku dulu penah jadi ex student pelajar asrama…dr pengalamn yg aku dpt majoriti mmg follow budaye nie…sewaktu aku jd junior segale hentaman dn bebanan diberikn oleh senior…dn sewaktu aku jd senior perkare yg sme diulang2..pnglaman duduk di asrama x sme mcm duduk kt umah…coz kt c2 kite mmpunyai saingan dn terdapat org besar”senior” yg sentiase perhatikan kite…dgn ayt brutal la mase zmn aku skolah lu panggil “baek pnye peteng”..hihi…sgale pae yg junior buat pasti akn diselidik oleh senior dn dr c2 senior akn carik point ape mistake yg kite wat…then dr c2 lah “senior” ni akn hentam kite….org rmai gelarkn sbg ragging…skang ni dlm keluarge aku adik lelaki aku da dimasukkn dlm asrama…xtau la cmne keadaan die kt cne…tapi dr survey aku die ok…takde mslh..cme kelakuan senior yg ske memperlekehkn junior2 yg ade…okey…skang aku byk backup junior kn..dn bg junior lak…tunjuk la kelakuan yg baek…then…ikut peraturan yg ade..pas2 jgn manje sgt…try independent ckit…mst bleh pnye…ni kes adik aku ni asl hujung minggu je nk balik..pe la…so…try besekn diri kt cne…konsep “senior-junior” ni akn burukkn lagi bile sowg plajar 2 dh lme menetap di sekolah atau asrama coz die ni rase yg die hebat dn berkuase dn bleh wt sesuke hati die…so…bg warden yg bertanggungjwb 2 try kuatkn rondaaan bg elakkn kes2 cmni jd..sbb sume ni dibuat dlm keadaan sembunyi…jadi ssh nk kesan kejadin ni berlaku…bg adik2..yg masih blaja 2..beringt2lah…mase kowg pnjg dn ade byk lagi yg kowg nk wt…pegi skolah cari ilmu bkn cari musuh k…

1 comment:

  1. cmne nk ckp..erm... saye pon selalu kene buli kak adrena..hukhuk.. kene buli ngn author blog nih...waaaaaaa...wakakaka..tp mmg r.. especially laki suke sanat kan buli2 org nih..adeh.. berani buli ak la.. penerajang sulung ak bg nnt...har3...

    ReplyDelete